One thing I thought was interesting in the film is the way that Hugh Glass is paralleled with the bear. Of course his encounter with the bear is a key moment in the plot, but both he and the bear have protective instincts with their offspring. They both will do almost anything to survive. They both eat fish straight from mountain rivers. But one thing the bear won’t do is seek revenge. Is the revenge motivation something that makes humans distinct from animals?
AGI: I think it’s undeniable that revenge is part of human nature. We all have it. We all feel it. My problem with revenge is that I personally feel that it is an unwholesome emotion. And in a way the story shows that it is not very practical. The question I wanted to explore in the film was whether revenge is hollow. If someone’s whole meaning in life is about revenge, then once it is accomplished, what is the meaning of life then? What is after revenge? It leaves you empty and, most importantly as the character finds in the end, does successful revenge bring you back what is lost? Probably not. And that’s the thing. I think that in the world we are living in, I think the only way to stop the cycle of hell is to forgive. There’s no other way!
There’s a Chinese poem or saying that says, once you start the journey of revenge, start digging two graves: one for you and one for the enemy. Because it’s true. Nobody will win. And I feel that is timely now, not only with the violence in the news but also in entertainment where violence is often exploited as a cool thing. To suggest that the hero who does revenge lives happily ever after… I really question that. I think this film portrays revenge in a different way, which is that violence has a huge consequence, no matter what. And normally painful. Revenge can be a tricky journey for anyone.
Clairement Innaritu a fait un beau boulot de retouche/réecriture par rapport au scénario de base de Mark L. Smith que Hillcoat devait réaliser au départ lui même basé sur le roman, il ajouté toute l'histoire du fils de Dicaprio.
C'est clairement je trouve tout l'intérêt du film qu'il le détache du film de vengeance de base comme il y en a eu des milliers. Cela donne une véritable motivation forte au personnage qui a la base dans la première version du scénario et certainement dans le livre veut se venger juste des deux hommes qu'ils l'ont laissé pour mort.
Et puis la scène ou DiCaprio repose sur son fils, ça arrache le coeur pour moi c'est le passage le plus fort du film.
Toutes les scènes du fils méthis qui a du mal à trouver sa place sonnent super juste aussi.
Après je trouve que les flash sur la femme c'est le seul ajout trop lourd, notamment la scène en lévitation sur la fin qui m'a gêné, là c'est le seul moment ou j'ai eu l'impression que Innaritu avec lubezki nous resert du sous Malick appuyé.
Alors que les flash au début sur le fils et la femme sont super important pour ancrer le personnage de Dicaprio le fait qu'il s'accroche sur le souvenir des proches qu'il a perdu et renvoyer au discour à la fin que Domhnall Gleeson a sur sa femme qu'il lui manque ou même les français qui recherche une femme à tout prix.
Sinon si j'ai bien compris à un moment Hardy évoque des tribus indiennes dans le Texas moins violentes mais dans le film on a plusieurs tribus du nord des US Arikara, Pawnee.. Rien que cela ça peut paraitre être un détail mais ça montre la volonté de richesse dans le propos.
Après il y a le fameux plan de Dicaprio devant une montagne d'ossement qui peut aussi être interprété de plein de façon différente.